måndag 22 juli 2013

Dip dye

Förra hösten arrangerades Stickfest i öst på Härjarö. Det kändes som en trevlig och lagom lång utflykt så jag åkte dit och var med en dag. Som vanligt fanns det kurser att gå och jag gick Mia Dehmers kurs om att designa sin egen trekantsjal. Resultatet av den kursen är fortfarande ett UFO (början på den sjalen finns här), men jag köpte det här underbara garnet (handfärgat av Mia) och lite senare hittade jag Mias/Vicke Viras mönster Flower power (gratis, finns här).
 
 


Jag började enligt mönstret, men tröttnade på de små blommorna som knappt syns i den övre delen. Garnet är lite ojämnt spunnet men framför allt berodde det nog på att jag stickar lite för löst för att formationer med enkla omslag ska framträda ordentligt. Så jag improviserade lite. De stora blommorna är en favorit, Jenny tipsade om dem en gång, titta här). De görs med dubbla omslag och syns bra. Sedan avslutade jag med mönstrets picot-kant som görs i och med avmaskningen. Den tyckte jag om, det blir nog fler sådana kanter.

 
Äldsta dottern sa spontant "Åh vad fin, den är som dip dye!" och därmed var den döpt. Tack Johanna!

2 kommentarer:

  1. ... och där fick jag lära mig ett nytt ord. Man missar en del glosor som pojkmamma! Fantastiskt fin sjal. Är den klar eller på gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu läser jag mer noga. Det var det första försöket som är oklart.

      Radera