söndag 6 november 2011

Lite sommarnostalgi

Det är verkligen inget fel på höstar. Delar av det här höstlovet tillbringade jag på ett magiskt milt och dimmigt Öland, där vi cyklade och körde bil på chans och där ungarna kunde leka mörkerkurragömma hela dagarna. Väl hemma surfar jag in på linneaskariskullas blogg och njuter av hennes höstliga pysselbilder. Och. Så ser jag att hon virat in sig i sin födelsedagssjal. Härligt att se saker värma och användas.
Så drabbas jag av lite fäbodsnostalgi och bläddrar i bilderna från i midsomras och Linneaskariskullas hemvist. Riddarsporrarna sträcker sig frodigt för att få sjöutsikt.
Här pågår uppladdning inför den traditionsenliga stafetten med flera grenar. Vissa passar barnen väldigt bra ...
Som denna. Ja, där drar vi igång. Storstadsdalkullan kämpar för seger i hallonremsätning.
När spelemännen drar förbi fäboden är det dags att samlas nere vid Flosjöns strand. För den som är intresserad av dräkter är denna kväll förstås ett eldorado.
Samarbete lyfter midsommarstången på plats på någon minut.
Entusiastiskt hyllningstal till bygden, sång och ringdans runt stången.
Mitt i vimlet denna ljuvligt stickade kofta och broderade hätta. Under sommaren hölls det kurser i tekniken påsöm i Dala-Floda och någon gång vill jag gå en sådan.
Det finns många tillfällen att känna ömhet för sina barn. Här hjälper min Arvin fäbodens mormor hem efter ringdansen och kallas för första gången i sitt liv kavaljer. Mitt hjärta slår ett extra slag.

Midsommardagen firade vi i dräktkavalkadens Tällberg. Mer om det i nästa inlägg.

2 kommentarer:

  1. ja, sicken kavaljer!! Vad ska det bliva av den pojken mån tro? Vad roligt att se dessa somriga bilder och minnas hur det kan vara när det är som bäst!

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bilder. Jag ser mig om i rummet där jag sitter och letar efter midsommarstången.

    SvaraRadera