måndag 15 november 2010

Ännu en namnhistoria


Snacka om att lära känna sin mat. På denna påse finns informationen: 1 kilo färskpotatis från Hagens åkrar i Floda. Satt den 23 april. Upptagen med grep och för hand av Santos Pot och Per den 24/6. Packad av Joel. Glad midsommar!

Information som ger mersmak! Vi köpte påsen på midsommarafton hos Wålstedts i Dala-Floda.

När jag var liten och det gick hål på strumpan så tån stack ut, sa vi att det växte småpotatis. Är det öländskt eller svenskt, månne?

Ett annat starkt barndomsminne är att jag en gång tittade ner på mina knän och såg dem för första gången utan blåmärken, skrubbsår eller sårskorpor. "Va, är det så här de ser ut!" Jag ser nu på fotot att mina barn inte har fallit långt från äppelträdet ...

Samma dag som vi köpte potatis, köpte jag detta garn, vid namn Joel. Det kan väl inte vara slumpens skörd? Så småningom ska det bli en varm kofta hade jag tänkt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar